ورود اعضا

پالایشگاه اصفهان بعد از ۹ ماه به بورس برمی‌گردد/ شفاف‌سازی آخرین وضعیت

13900929110924 PhotoA

خبرگزاری فارس: با شفاف شدن آخرین وضعیت مالی پالایشگاه اصفهان و اعلام نظر سازمان بورس، نماد این شرکت مشمول اصل ۴۴ بعد از حدود ۹ ماه غیبت آماده بازگشایی در روزهای آینده شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،نماد پالایشگاه اصفهان از 27 اردیبهشت سال جاری به دلایل فنی متوقف بوده و این شرکت چالش‌هایی در رابطه با مسائلی چون یارانه 1100 میلیارد تومانی قابل برگشت، طلب طولانی مدت از پتروشیمی اصفهان و حاشیه هایی با دیگر شرکت بورسی یعنی صنایع شیمیایی ایران دارد.

با این حال با شفاف شدن آخرین وضعیت مالی پالایشگاه اصفهان و اعلام نظر سازمان بورس، نماد این شرکت مشمول اصل 44 بعد از حدود 9 ماه غیبت آماده بازگشایی طی روزهای آینده شد.

*بازدهی 44 درصدی سهام طی 54 ماه حضور در بورس

این شرکت مشمول اصل 44 از 27 تیر سال 87 با کشف قیمت 580 تومانی هرسهم وارد بورس شده ، تاکنون و طی 704 روز کاری و 54 ماه حضور در بورس فقط با بازدهی مثبت 44 درصدی سهام مواجه شده و طی اول سال گذشته تا قبل از توقف نماد تنها 5 درصد بازدهی به همراه داشته که عمدتا" ناشی از حاشیه ها و چالش های گاه پیش بینی نشده و ابهامات جدید و قدیم است.

این شرکت در حالی سود هر سهم سال مالی جاری  را ابتدا 870 و سپس 1282 و 1845 ریال پیش بینی کرده که این دو رقم آخر به دلیل توقف نماد به بازار منعکس نشد. با این حال مسئولان پالایشگاه اصفهان هر سهم این شرکت را در 27 دی ماه دو هزار و 516 ریال پیش بینی و اعلام کرده اند.

این درحالی است که طرح بنزین سازی با برآورد هزینه 4.700 میلیارد ریال و پرداخت 3.950 میلیارد ریال با پیشرفت 91.84درصدی و امکان بهره برداری درسال آینده از جمله طرح های با اهمیت این شرکت بشمار می رود.

*دلیل اصلی توقف نماد

براساس این گزارش، نماد پالایشگاه 416 میلیارد تومانی اصفهان در حالی طی 9 ماه اخیر بسته شده که به اعتقاد مسئولان سازمان بورس که چنین اقدامی کرده اند، موضوع بدهی پتروشیمی اصفهان به این شرکت وزن چندانی ندارد، بلکه عمده دلیل توقف نماد پالایشگاه اصفهان مربوط به یارانه هزار و 100 میلیارد تومانی بوده که معادل چند برابر سرمایه اسمی است. این موضوع مورد پذیرش شرکت ملی پالایش پخش و سازمان بورس قرار گرفته اما بر اساس قوانین و مقررات امکان پرداخت این یارانه نیست ولی این میزان یارانه در درآمدهای شرکت ثبت شده است.

در رابطه با جلساتی با مجموعه وزارت نفت حتی در سطح عالی‌‌ترین مقامات وزارت نفت و سازمان بورس برگزار شده مشخص شود اگر یارانه 1100 میلیارد تومانی قابل برگشت نباشد، قطعی و شفاف‌سازی شود تا امکان بازگشایی نماد این شرکت مشمول اصل 44 فراهم شود.

*شفاف‌سازی در خصوص وضعیت مالی شرکت پالایش نفت اصفهان

حال آخرین تحولات این شرکت با شفاف‌سازی در مورد وضعیت مالی همراه شده و سازمان بورس با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده با توجه به دریافت اطلاعاتی در خصوص مغایرت با اهمیت فی مابین حساب های پالایشگاه اصفهان و شرکت ملی پالایش و پخش و پیگیری های انجام‌شده توسط سازمان بورس و شرکت در راستای شفاف سازی موضوع و ارائه آخرین اطلاعات پیش بینی عملکرد سال مالی منتهی به اسفند 91 ، مواردی مطرح است.

بنابر اعلام سازمان بورس نماد معاملاتی این شرکت طبق نامه 25 اردیبهشت91 ملی پالایش و پخش مبنی‌بر مغایرت در حساب‌های فی مابین (با ماهیت کاهنده سود قابل تقسیم) متوقف شد.

*سه بند گزارش سازمان حسابرسی

در این رابطه سازمان حسابرسی در مورد صورت های مالی سال‌های 89 و 90 و میان‌دوره‌ای منتهی به 31 شهریور سال جاری مواردی را مطرح کرده است.

الف:در خصوص صورت‌های مالی سال مالی 89

"طی سال مالی مورد گزارش به استناد ماده 8 آئین‌نامه اجرائی بند 4 ماده واحد قانون بودجه 89 ،مبلغ 610ر9 میلیارد ریال (سال مالی قبل مبلغ 472ر1 میلیارد ریال) درآمد یارانه (تفاوت نرخ بین‌الملل با نرخ مصوب 5 فرآورده اصلی) مواد برگشتی از شرکت‌های همجوار (صنایع شیمیائی ایران به مبلغ 337ر7 میلیارد ریال، شرکت پتروشیمی اصفهان مبلغ 351ر1 میلیارد ریال و شرکت نفت سپاهان مبلغ 922 میلیارد ریال) به حساب بدهی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورد‌ه‌های نفتی ایران منظور شده که بدلیل تفسیر متفاوت مبانی محاسباتی مشمول یارانه، تاکنون مورد پذیرش شرکت فوق‌الذکر قرار نگرفته است.

اظهارنظر قطعی درخصوص مورد فوق موکول به تصویب نحوه عمل شرکت در کارگروه پیش‌بینی شده در ماده 7 آئین‌نامه فوق‌الذکر (شامل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارائی و وزیر نفت) می‌باشد. همچنین درخصوص ادعای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مبلغ 5.503 میلیارد ریال بابت هزینه‌های توزیع و فروش سال قبل بدلیل اعتراض به مبانی محاسباتی، ذخیره‌ای در حساب ها منظور نشده است. "

ب: در خصوص صورت های مالی سال مالی 90

"براساس پاسخ تأییدیه واصله از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خالص بدهی شرکت مورد گزارش به مبلغ 025ر7 میلیارد ریال بیشتر از مانده طبق دفاتر شرکت می‌باشد. مغایرت مزبور عمدتا مربوط به یارانه مواد برگشتی شرکت‌های همجوار در سال‌های 88 و 89 و همچنین تعدیل یارانه دریافتی در پایان سال مالی مورد گزارش بر اساس مقادیر فروش اعلام‌شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌باشد که توسط شرکت به‌ترتیب به بدهکار و بستانکار حساب شرکت فوق‌الذکر منظور، لیکن علی‌رغم پیگیری، تا تاریخ این گزارش مورد تأیید اداره نظارت بر صادرات مواد نفتی قرار نگرفته است.

مضافا بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده و صورت تطبیق حساب‌های فیمابین با شرکت پتروشیمی اصفهان مبلغ 495 میلیارد ریال از بدهی شرکت اخیرالذکر بدلیل تفاوت مبانی محاسباتی تاکنون مورد پذیرش شرکت مزبور قرار نگرفته است.بدلیل فقدان اسناد و مدارک کافی تعیین مبلغ دقیق تعدیل لازم در صورت‌های مالی برای این سازمان مشخص نمی‌باشد."

ج :در خصوص صورت‌های مالی میان‌دوره ای منتهی به 31 شهریور سال جاری

" طی سنوات 1388 و 1389، به استناد آئین نامه‌های اجرایی قوانین بودجه سالیانه کل کشور، مبلغ 008ر11 میلیارد ریال درآمد یارانه (تفاوت نرخ بین الملل با نرخ مصوب پنج فرآورده اصلی) مواد برگشتی از شرکت‌های همجوار (صنایع شیمیایی ایران مبلغ 337ر7 میلیارد ریال، پتروشیمی اصفهان مبلغ 749ر2 میلیارد ریال و نفت سپاهان مبلغ 922 میلیارد ریال) به حساب بدهی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منظور گردیده، لیکن علی‌رغم پیگیری تا تاریخ تهیه این گزارش به تائید اداره نظارت بر صادرات مواد نفتی نرسیده و مورد پذیرش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار نگرفته است.

مضافا بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده و صورت تطبیق حساب‌های فیمابین با شرکت پتروشیمی اصفهان تا 29 اسفند 90 مبلغ 495 میلیارد ریال از بدهی شرکت اخیرالذکر بدلیل تفاوت مبانی محاسباتی تاکنون مورد پذیرش شرکت مزبور قرار نگرفته است .بدلیل فقدان اسناد و مدارک کافی تعیین مبلغ دقیق تعدیلات احتمالی بر صورت‌های مالی برای این سازمان مشخص نمی‌باشد."

* مفاد قانونی بودجه

بند(ج-7) قانون بودجه سال1388:

"مابهالتفاوت قیمت آزاد (قیمت فرآورده های نفتی صادراتی یا وارداتی در منطقه خلیج فارس برحسب مورد به علاوه هزینه‌های انتقال، توزیع، فروش، مالیات و عوارض تکلیفی برای هر حامل) پنج فرآورده اصلی نفتی تولید داخلی و سهم شرکت از قیمت فروش آنها در داخل کشور در دفاتر شرکت های پالایش نفت به حساب بدهکار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده  های نفتی ایران ثبت و از آن طریق در بدهکار حساب دولت (خزانه داری کل) ثبت می شود..."

بند (ج-4) قانون بودجه سال 1389:

" مابه‌التفاوت قیمت (قیمت صادراتی یا وارداتی حسب مورد به علاوه هزینه های انتقال و توزیع، فروش، مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده) پنج فرآورده اصلی نفتی تولید داخلی (بجز واردات) و قیمت تکلیفی فروش آنها در داخل کشور در دفاتر شرکت های پالایش نفت به حساب بدهکار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده  های نفتی ایران ثبت و از آن طریق در بدهکار حساب دولت (خزانه داری کل کشور) ثبت می شود...."

بند (الف-7) آیین نامه اجرایی بند (1) ماده واحده قانون بودجه 1390:

"میزان بنزین و نفت گاز تولید داخلی تحویلی هر پالایشگاه در هر ماه عبارت است از کل بنزین و نفت گاز تحویلی پالایشگاه به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پس از کسر میزان بنزین و نفت گاز وارداتی (به استثنای بنزین سوپر وارداتی افزایش دهنده درجه اکتان بنزین پالایشگاه ها که از محل منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده  های نفتی ایران یا شرکت های پالایش نفت وارد شده است) دریافتی پالایشگاه در همان ماه مبنای محاسبه در این مورد اندازه گیری در محل پالایشگاه ها براساس اسناد تحویلی پالایشگاه ها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و سایر مصرف کنندگان عمده شرکت یاد شده است.

تسویه حساب نهایی پایان سال پس از تأیید سازمان حسابرسی و تصویب کارگروه موضوع جزء (الف) بند (1) ماده واحده قانون بودجه سال1390 کل کشور، با خزانه داری کل کشور صورت می گیرد."        

*نظر سازمان بورس درباره آخرین وضعیت پالایشگاه اصفهان

با این حال سازمان بورس با تکیه بر آخرین گزارش حسابرس مستقل نسبت به صورت‌های مالی نیمه اول سال جاری اعلام کرده 11.008 میلیارد ریال درآمد یارانه مواد برگشتی از شرکت‌های همجوار به حساب بدهی شرکت ملی پالایش و پخش طی سنوات 88 و 89 منظور شده ولی علی‌رغم پیگیری شرکت و برگزاری جلسات مختلف به تائید اداره نظارت بر صادرات مواد نفتی نرسیده و مورد پذیرش شرکت ملی پالایش و پخش قرار نگرفته است.

به طوری که ملاحظه می شود علی‌رغم اینکه در مجمع سالانه سال مالی اسفند گذشته،025ر7 میلیارد ریال از سود قابل تقسیم شرکت با توجه به محدودیت های اعمال‌شده در بند 4 گزارش حسابرس، انباشته شد ولی درصورت عدم پذیرش مبلغ مورد نظر توسط ملی پالایش و پخش و در نظر گرفتن اختلاف بیشتر مندرج در گزارش 6 ماهه،پالایشگاه اصفهان در پایان سال 90 با زیان انباشته حدوداً 416 میلیارد تومانی (به ازای هر سهم 999ریال) مواجه خواهد شد.

با توجه به اهمیت اختلاف مورد نظر به نسبت سرمایه شرکت، سازمان بورس از ابتدا تاکنون با برگزاری جلسات و مکاتبات متعددی با مدیران و نمایندگان سهامداران عمده آن شرکت، وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش و مقامات دولتی برای رفع این مشکل، جهت تعیین تکلیف اثرات مالی آن و مشخص شدن وضعیت پیگیری لازم را انجام داده است.

بنابراین و با توجه به مفاد فوق،سرمایه گذاران باید به میزان احتمال حصول نتیجه اقدامات انجام شده درخصوص پذیرش یارانه سال های 88 و 89 مواد برگشتی از شرکت های همجوار توسط پالایش و پخش توجه کنند.